onsdag, oktober 03, 2012

Intervju med Frida Skybäck

På bokmässans lördag fick jag förmånen att intervjua författaren Frida Skybäck. författare till Charlotte Hassel och Den Vita Frun.
Men att säga intervjua känns lite förmätet, jag är ingen journalist, och även om man försöker strukturera en intervju blir det ofta mer ett samtal. Samtalsintervju kanske. Hoppas jag återger det någorlunda.

I mitt andra liv, vid sidan av bokbloggandet, skriver jag och då följer man många skrivarbloggar. Fridas var en av dem. Fick följa med från början till utgivning och vidare. Jag tog mitt avstamp där.

Frida började med att skriva deckare, och blev nästan utgiven. Varför deckare?

-Deckaren hade en tydlig struktur och det ville jag testa, sa Frida.
Hon skickade in manuset och fick till sin förvåning respons direkt. Efter några vändor med omskrivningar fick hon till slut nej, även om förlaget gillade hennes skrivande. Men hennes manus liknade andra författares böcker för mycket, dessutom hade hon känslan att deckarmarknaden var mättad just då. Och hon fick tipset; skriv något annat.

Det blev historiska kärleksromaner, om man nu måste peta in böckerna Charlotte Hassel och Den vita frun i en genre. Varför denna genre?

-Jag frågade mig själv: Vad tycker jag om att läsa? sa Frida.
Som dessutom är historiker. Sedan kom historien själv. Centralt kom tanken om att få komma tillbaka till den plats där man tidigare hade bott och få upprättelse. Charlotte Hassel handlar om en ung kvinna som måste fly, pga av något som hände, och långt senare kommer tillbaka.

Frida är väldigt produktiv, två böcker på mindre än två år och hon har en ny bok på gång som ska komma till sommaren. Hon jobbar på en serie om en herrskapsfamilj på 1800-talet i Skåne. Tre systrar är huvudpersoner. Hon är inspirerad av Downtown Abbey och Herrskap och tjänstefolk och det låter lovande för oss alla som älskar den typen av drama.

Kvinnor får gärna ta plats i Fridas berättelser.
-Jag gillar komplexa och intressanta kvinnor, sa hon.
I en av böckerna finns också ett sexuellt övergrepp med, något som bottnar i att Frida en gång själv utsattes för ett våldtäktsförsök.
I övrigt finns det mer sexscener i Charlotte Hassel än i Den vita frun, men det har mer att göra med berättelsernas uppbyggnad. Huvudpersonen i Den vita frun "hinner inte så långt".

Jag frågade också hur omslagen valdes (Båda bilder av en ung kvinna där man inte ser ögonen). Frida berättar att hon fick några förslag och fastnade för dem eftersom böckerna ändå handlar en hel del om identitetssökande och då var kvinnorna utan ögon en bra bild.

Och vad betyder då kontakten med läsarna?

-Mycket! Feedback är härligt.Att läsare längtar efter en ny bok är inspirerande.

--------------------------------------------------------------


Jag och Frida. Tack för att jag fick intervjua.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar