måndag, februari 11, 2013

Torka aldrig tårar utan handskar Del 2-Sjukdomen av Jonas GARDELL

Så fort elvaåringen sätter sig i bilen måste just den CDn på. Queens Greatest Hits. Dottern dansade quickstep till Can't Stop me now på danstävlingen i lördags.
Jag är glad att de återupptäcker gamla godingar och inte endast lyssnar på allra nyaste.

Och så kommer den; Somebody To Love.

Och jag kan inte annat än tänka på Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar.
Det går en tråd genom berättelsen: En önskan att hitta någon att älska, som älskar en tillbaka.

Det är svårt för vem som helst, och ännu svårare för en ung homosexuell man på 80-talet. Speciellt om man kommer från en liten ort i Värmland, från en familj och omgivning som är Jehovas vittnen eller från en konservativ fiskarby i Bohuslän.

Och Jonas Gardell skildrar det med skarp, glödande penna.
Jag har precis läst ut andra delen; Sjukdomen. Känslan är den samma som efter den första delen; sorg, ilska... och tacksamhet för att någon skildrar dessa unga mäns nästan bortglömda öde.

Efter att ha sett hela TV-serien kände jag mig lite tveksam; varför sänds filmatiseringen före det att alla böckerna kommit ut? Nu vet jag ju precis hur det går.
Men som alltid med filmatiseringar så innehåller böckerna mer. Också här. Läsaren får veta mer om karaktärerna, tex Reine som kommer från en fiskarby i Bohuslän. Han skildras nästan inte alls i TV-serien. Och Bengt, den unge lovande skådespelaren, som går från en succépremiär på teatern till att hänga sig i lamphaken, eftersom han just fått besked att han har HIV och inte ser någon annan väg ut.
Gardell låter persongalleriet ge läsaren en bred bild av gruppen vänner och hur olika de tänker och känner. Det gör att man känner med Bengt, som hela tiden är olyckligt kär och Benjamin, som vill leva i en monogamt förhållande med Rasmus, men som inte vågar erkänna för familjen att han är homosexuell (och lever i ett förhållande), och därmed mer eller mindre driver Rasmus att inleda sexuella relationer med andra.

Jag hoppas att jag får veta mer om de andra karaktärerna, tex Paul, i tredje delen.

Torka aldrig tårar utan handskar förblir något av det bästa jag har läst de senaste åren.
Fotograf: Thron Ullberg
-----------


Adlibris
Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar