fredag, augusti 09, 2013

The Cuckoo´s Calling av Robert GALBRAITH

Jag ska inte fördjupa mig så mycket i JK Rowlings uppmärksammade stunt att ge ut en klassisk deckare under pseudonymen Robert Galbraith, annat än att konstatera att hon inte är den första kända författaren som ger ut under annat namn, för att få händerna fria.

För händerna fria, det har hon nog haft. Och haft kul under skrivarprocessen också, vad jag förstår.

The Cuckoo´s Calling, om en ung modells mystiska död, är en ganska "stillsam" deckare. Medan dagens deckarförfattare försöker överträffa varandra i blod och våld så väljs här en annan väg. Tyngdpunkten ligger på att lösa mordet, och det hettar inte till (rent actionmässigt) förrän alldeles på slutet. Och det är en klassiskt kompakt berättelse; läs ordentligt, skumma inte igenom! Då har man tappat bort något viktigt. Känns som om varenda mening är viktig för slutuppgörelsen.

Ändå kan jag inte lägga den ifrån mig, den är minst av allt tråkig. Som läsare sögs jag in och ville veta allt om alla i den här berättelsen. Och berättartekniken är gammal, men den funkar; genom att låta privatdeckaren Cormoran Strike ta sig an ett nytt fall; en berömd ung modell, som antas ha tagit livet av sig, presenteras man för en invecklad historia. Alla ger sin synpunkt när de intervjuas av Strike, och som läsare sätter man febrilt igång att själv lyckas komma på whodunnit. Jag lyckades inte, måste jag erkänna.
Det är mycket prat i den här historien, men jag gillar hur Galbraith/Rowlings skildrar alla olika personer Strike möter. Och det är en intressant värld; modevärlden, som man tas in i.
Cormoran Strike är en fd. militärpolis, ärrad krigsveteran från Afghanistan, men där slutar också liknelserna med Lee Child´s Jack Reacher (jag blev orolig ett tag, men det gick snabbt över). Tills sin hjälp har han den unga Robin, som han hyrt in från ett bemanningsföretag som sekreterare. Han har egentligen inte råd att anställa henne, men hon visar sig vara så duktig att han lyckas få henne att stanna (genom att betala henne utan att gå via bemanningsföretaget, inte helt legalt, men...)
Hela berättelsen ses ur Strike och Robins perspektiv, vilket gör det extra givande. Den råbarkade ex-militären, som just gjort slut med strulande flickvännen och bor på kontoret, jämfört med den unga sekreteraren, nyförlovad och med ett bättre jobberbjudande "hängande" över sig.

Det myllrar av fascinerande personligheter i den här berättelsen. Utan att det blir skruvat eller överdrivet.

Jag hoppas det kommer fler böcker med Cormoran Strike och Robin Ellacott.

------

Adlibris
Bokus I och II (häftad)
Bokia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar